Signumpriset®
BabyBjörn – att förenkla vardagen för småbarnsföräldrar

I samband med nomineringen intervjuar vi Petra Stenecker, Global Marketing Director på BabyBjörn:
Ni har blivit nominerade till Signumpriset – vad betyder det för er?
Det är alltid roligt att bli uppmärksammat som varumärke på det här sättet, men extra roligt att det sker just nu, samma år som vi firar vårt 60-års jubileum. Allt började med att Björn Jakobson såg en möjlighet att förenkla vardagen för småbarnsföräldrar. Tillsammans med sin svägerska Elsa Jakobson skapade han den första babysittern och 1961 föddes varumärket BabyBjörn. Idag har ungefär 45 miljoner bebisar burits i en bärsele från BabyBjörn och vi är fortsatt ett familjeägt företag som alltid sätter familjens behov i första rummet.
Vad ser du som styrkan i er varumärkesvård?
En del av vår styrka sitter i långsiktigheten och att vi har vågat hålla fast vid det som var grunden till företaget, dvs att förenkla vardagen för småbarnsföräldrar. Vi skapar också bara produkter som det verkligen finns ett behov av genom att hela tiden lyssna på våra kunder. Många av våra produkter är vid det här laget ikoniska – en bärsele i USA refereras ofta till som en ”Babybjorn”.
Är ert varumärke utsatt för kopiering?
Det är alltid en utmaning med ett internationellt varumärke. BabyBjörn har en global strategi för hantering av varumärkesskydd och vi arbetar även aktivt med att övervaka och agera mot intrång. Vi har ju dessutom en stor second-hand försäljning av våra produkter, något som vi däremot ser mycket positivt på.
Vinnaren av Signumpriset 2022 presenteras den 2 juni på Varumärkesdagen. För att köpa biljetter till eventet klicka här – https://varumarkesdagen.se/
