Signumpriset®
Blocket – bidrar till en hållbar värld med massor av möjligheter för alla

I samband med nomineringen intervjuar vi Sofia Manninger, marknads- och varumärkeschef på Blocket.
Ni har blivit nominerade till Signumpriset – vad betyder det för er?
– Vi är såklart väldigt glada över att bli nominerade och därigenom uppmärksammade för vårt varumärkesarbete! Blocket är ett välkänt och älskat varumärke som de senaste 27 åren utvecklats med nya affärsområden med det övergripande syftet att skapa fler möjligheter för våra användare och bidra till en mer hållbar värld. Vi lever i en ständigt föränderlig omvärld där konsumenter ställer allt högre krav på på de varumärken de integrerar med, både utifrån produktupplevelse och hållbarhet. Där vill vi hjälpa dem att fatta beslut som är bra för dem själva och planeten.
Vad ser du som styrkan i er varumärkesvård?
– En stor del av styrkan i vårt varumärke kommer från att varsamt vårda vårt grundläggande syfte och den positiva kraft vi vill vara i människors vardag. Det här vill vi ska gå som en röd tråd genom allt vi gör – både internt och externt. Vi jobbar också idogt med att ständigt vara närvarande och hålla ihop varumärkesupplevelsen allteftersom omvärlden och affären förändras. Blockets hjärta och kärnaffär är fortfarande vår klassiska köp- och säljmarknad, men vi bär även andra starka affärsområden och är hem för flera andra varumärken med stark koppling till vårt huvudvarumärke. Detta ökar såklart både attraktiviteten och komplexiteten hos varumärket. Det ställer också höga krav på både varumärkesvård och att vi bygger vidare på vårt övergripande löfte om att skapa en trygg och smidig upplevelse för alla våra kunder och användare, oavsett vilken del av Blocket de använder.
Är ert varumärke utsatt för kopiering?
– Det förekommer från tid till annan försök till varumärkesintrång och vi agerar omgående vid kännedom om dessa tillsammans med våra jurister. Blocket var en digital pionjär och den första att erbjuda en digital marknadsplats för att köpa och sälja begagnade varor – idag besöks vi av över fem miljoner besökare varje vecka. Vi har även historiskt exporterats till över 20 länder runt om i världen. Fler och fler aktörer har insett styrkan i hållbar konsumtion och det dyker ständigt upp nya nischaktörer på marknaden där vi tillsammans driver utvecklingen mot en mer hållbar värld.
Vinnaren av Signumpriset 2023 presenteras den 9 mars på Varumärkesdagen. För att köpa biljetter till eventet klicka här – https://varumarkesdagen.se/
