Signumpriset®
Hemnet – Pionjären som utvecklats till ett av Sveriges mest välkända varumärken

I samband med nomineringen intervjuar vi Sofie Tivenius, Brand and Strategic Marketing Manager på Hemnet:
Ni har blivit nominerade till Signumpriset – vad betyder det för er?
Det är givetvis otroligt hedrande att bli nominerad till Signumpriset. Hemnet har de senaste åren gjort en enorm utvecklingsresa rent affärsmässigt, där vi utvecklat hela vårt erbjudande och dessutom gått från att vara ett branschinitiativ helt ägda av mäklarbranschen, till att nu vara ett noterat bolag.
På många sätt har vi mognat som företag under de här åren och det inkluderar även hur vi arbetar med vårt varumärke. Den resa vi har gjort har inneburit att vi behövt definiera vårt varumärke tydligare, men också att vi haft ett ökat behov av att utveckla det. Därför betyder det extra mycket att just bli uppmärksammade i kategorin för långsiktigt varumärkesarbete.
Vad ser du som styrkan i er varumärkesvård?
Hemnet är idag ett av Sveriges mest välkända varumärken, inte minst bland digitala plattformar och vårt varumärke är en av våra främsta tillgångar. Vi har sedan starten haft samma grund i vårt varumärkesskydd, där vi satsat på att bygga vårt modervarumärke Hemnet. Att vi fokuserat på att bygga ett varumärke har gjort oss mer effektiva rent kostnadsmässigt, men har också tydliggjort vår position som Sveriges största bostadsplattform.
Vi har också lagt stor vikt på att behålla varumärkesbyggande element så som, färg och utformning av vår logotyp som skapat stark igenkänning. Det är lätt att som kommunikatör tröttna på sitt eget uttryck, där har vi försökt att utmana oss själva genom att modernisera vår grafiska identitet istället för att göra om helt.
Är ert varumärke utsatt för kopiering?
Eftersom att Hemnet var pionjärer på bostadsmarknaden och startade redan 1998 har vi i mångas ögon blivit synonyma med bostadsmarknaden. Det är ju något som på många sätt är positivt ur en varumärkessynpunkt, men det gör oss också sårbara för kopiering utan att den kopierande aktören nödvändigtvis gör ett medvetet intrång.
Ett exempel kan vara att man använder sig av vårt varumärkesnamn när man startar ett konto i sociala medier för att dela innehåll relaterat till bostadsmarknaden. I flera fall har Hemnets logotyp används som profilbild och risken blir då stor att mottagen kan uppfatta det som att Hemnet är avsändare av innehållet.
Det som är viktigt i ett sådant fall är att få partern som gör intrånget på ett, ödmjukt sätt förstå att hur man kan hänvisa till Hemnet som källa utan att uppfattas som en avsändare.
Vinnaren av Signumpriset 2023 presenteras den 9 mars på Varumärkesdagen. För att köpa biljetter till eventet klicka här – https://varumarkesdagen.se/
