Signumpriset®
Hövding – hjälmen som inte är en hjälm

I samband med nomineringen intervjuar vi Anna Katarina Skogh, Marknadschef, på Hövding:
Ni har blivit nominerade till Signumpriset – vad betyder det för er?
Det är först och främst en ära! En fantastiskt fin bekräftelse på att det arbete vi har gjort när vi tagit fram vår varumärkesplattform så att den håller den standard vi vill ha för att säkra långsiktighet i byggandet av varumärket Hövding. Hövding är en unik produkt och innovation och för att bygga trovärdighet för produkten behöver varumärket återspegla den säkerhet som produkten ger. Hövding har sålts i över tio år nu och redan när Anna Haupt och Terese Alstin uppfann Hövding var arbetet med varumärket av stor vikt för att sticka ut och kommunicera en innovation som var helt utanför boxen. Lyhördheten har alltid funnits för att produkt och varumärke ska gå hand i hand och Hövding har gått från kaxig nyutveckling och att skapa synlighet av en innovation, till att skapa medvetenhet om en teknologi som erbjuder bättre skydd i och med stötupptagningen, än någon annan liknande produkt som finns på marknaden.
Det är fantastiskt att nu över 400.000 cyklister har valt att köpa en Hövding och att produkten blir mer och mer etablerad för varje år.
Vad ser du som styrkan i er varumärkesvård?
Ibland kan långsamt vara bra. Att vi skapat vår varumärkesplattform steg för steg och inte gjort allt på en gång har ibland varit frustrerande men har bidragit till en stabilitet och tyngd i varumärket som jag inte tror att vi haft om vi gjort på annat sätt. Vi har låtit produkten visa oss vägen och allteftersom den har testats och upptäckts har vi låtit resultaten av produktens teknologi och skyddsprestanda leda vägen för oss. Med den innovation som Hövdings produkt är – är det väldigt viktigt att varumärket bygger vidare på den trovärdighet och säkerhet som produkten står för. Hövding är en komplex produkt, men vi arbetar hela tiden för att kommunikation av varumärket ska vara enkel att förstå.
Vi är ensamma på marknaden med en airbag för cyklister som skyddar huvudet. Det gör att varumärket behöver en egen plattform att stå på. En plattform som sticker ut och bygger en medvetenhet om produkt, säkerhet, användande och cyklism. Vi vill att varumärket ska brygga över den eventuella tröskel som kunderna känner inför en innovation och vi vill minska avståndet för slutkonsument att ta Hövding till sig.
Är ert varumärke utsatt för kopiering?
Absolut! Vi har sett försök till att kopiera både varumärke och produkt men har god hjälp av vår samarbetspartner för att bygga en hållbar strategi som är i linje med vår marknadsexpansion. Vi får även hjälp att agera på intrång som sker men upplever att vi har ett gott skydd. De försök som vi har sett till kopiering kan ses som ett erkännande av Hövding som intressant produkt och etablerat varumärke. Även om det inte är något som vi accepterar eller uppskattar, drar det uppmärksamhet till vår produkt och hjälper till att bygga medvetenhet kring Hövding.
Vinnaren av Signumpriset 2022 presenteras den 2 juni på Varumärkesdagen. För att köpa biljetter till eventet klicka här – https://varumarkesdagen.se/
