Signumpriset®
Polarbröd – Helt enkelt

I samband med nomineringen intervjuar vi Sophie Wassberg, marknadschef på Polarbröd:
Ni har blivit nominerade till Signumpriset – vad betyder det för er?
Vi är oerhört stolta och glada över att bli uppmärksammade som ett företag med ett framgångsrikt varumärkesarbete. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner som idag är Sveriges tredje största producent av matbröd – resultatet av ett långt och engagerat arbete.
Vad ser du som styrkan i er varumärkesvård?
Hur vårt varumärke uppfattas och styrkan i det är ett resultat av allt det vi gör och försöker förmedla. Våra fantastiska produkter såklart men också en hållbar värdekedja, goda relationer och affärer, hur vi är som arbetsgivare och naturligtvis genom stark kommunikation. I och med uppmärksamheten kring branden av vårt största bageri för några år sedan och effekterna av det blev det kanske än mer tydligt vilka vi är utöver våra bröd, ett familjeföretag med kämpaglöd och hjärta. Något vi även velat förtydliga i vår kommunikation. Det vi strävar efter är att det vi vill, gör och säger ska hänga ihop och vi ser våra medarbetare och partners som våra bästa ambassadörer.
Är ert varumärke utsatt för kopiering / har någon särskild utmaning på er marknad?
Ja, det händer då och då. Vi är rädda om vårt fina varumärke och ser allvarligt på intrång. Därför jobbar vi systematiskt med att skydda våra immateriella tillgångar tillsammans med vår samarbetspartner. När vi uppmärksammar ett varumärkesintrång räcker det oftast med att en skriftlig kontakt tas där vi upplyser om att vi är varumärkesägare och en uppmaning till motparten att upphöra med sin användning. Det fungerar i de flesta fall.
Vinnaren av Signumpriset 2023 presenteras den 9 mars på Varumärkesdagen. För att köpa biljetter till eventet klicka här – https://varumarkesdagen.se/
