Signumpriset®
Semper – god mat för livet

I samband med nomineringen intervjuar vi Marina Eriksdotter, Marketing Director Brand & Communication, på Semper:
Ni har blivit nominerade till Signumpriset – vad betyder det för er?
Det är fantastiskt roligt och vi är oerhört stolta över att bli nominerade. Det ger ett fint kvitto på att vårt långsiktiga arbete fungerar.
Semper som varumärke har en lång historia som startade i och med uppfinningen av en torkningsmetod för mjölk 1939 och som banade väg för världens första kompletta, industritillverkade modersmjölksersättning. Varumärket har lyckats behålla konsumenters förtroende i generation efter generation. Genom små men många steg är vi i ständig rörelse och följer med och utvecklar våra produkter utifrån forskning, rön och konsumentinsikter. Vi har ett stort fokus på hållbarhet när det gäller både råvaror och produktion. Vi vill bidra till hälsosamma vanor för de minsta som ska växa och utvecklas och för de som måste eller vill välja en glutenfri kost att känna matglädje. Vi tycker helt enkelt att alla har rätt till bra mat. I mer än 8o år har vi gjort mat som gör skillnad och denna strävan påverkar allt vi gör. Det i sin tur skapar den trygghet och kontinuitet som vårt varumärke förknippas med.
Vad ser du som styrkan i er varumärkesvård?
Främst handlar det om att vårda varumärkets kärnvärden och tänka in både historia, nutid och framtid. Vår logotyps igenkänning är stark i hela Norden och den har faktiskt inte ändrats alls sedan den lanserades i början av 60-talet. Det är något som är unikt. Den konsekventa användningen är vår styrka som har utvecklat vårt varumärke till att idag vara den starka garanti för kunskap och kvalitet som vi har eftersträvat under lång tid. Den garanti som varumärket ger uttryck för är särskilt betydelsefull för vår målgrupp där maten är viktigare än någonsin.
Är ert varumärke utsatt för kopiering?
Eftersom Semper redan tidigt i företagets historia exporterat produkter utomlands har vi genom ett brett varumärkesskydd också utanför våra huvudmarknader i Norden lyckats hålla rent runt vårt varumärke. Efterfrågan på våra produkter i Asien har under de senaste åren ställt krav på att se över och anpassa vårt varumärkesskydd i nya regioner där vi tidigare inte har funnits.
Vinnaren av Signumpriset 2022 presenteras den 2 juni på Varumärkesdagen. För att köpa biljetter till eventet klicka här – https://varumarkesdagen.se/
