Årets vinnare av Signumpriset visar en djup insikt i vad framgångsrikt varumärkesarbete består av, hur det genomförs och demonstrerar bland annat en imponerande omsorg om detaljerna. Resultatet är att företaget inte bara uppfyller Signumjuryns bedömningskriterier – det excellerar i varje moment. Årets vinnare visar med all tydlighet att det inte är tur, utan kunskap, noggrannhet […]
Läs merÅrets vinnare av Signumpriset visade med all önskvärd tydlighet att de behärskar framgångsskapande varumärkesarbete och med råge uppfyller våra bedömningskriterier. • Varumärkesstrategin är genomtänkt och långsiktig, anpassad för såväl globala som lokala förutsättningar. • Varumärkesexponeringen är föredömligt konsekvent och låter varumärket hålla samman och lyfta fram hela produktsortimentet. • Företagets varumärkesmanualer – Graphic Guidelines och […]
Läs merJa, det går att kombinera politik och turism; det är årets vinnare av SIGNUMPRISET: ALMEDALSVECKAN, ett exempel på. Region Gotlands arbete med detta åtta dagar långa veckoevent i Visby sticker ut, inte minst när det kommer till varumärket. Det är över 50 år sedan Olof Palme sommaren 1968 höll ett tal i Almedalen i Visby, […]
Läs merEn 70-talist som envetet bibehållit sin linje och med små anpassningar är helt rätt i tiden, så kan man beskriva årets vinnare av SIGNUMPRISET: POLARN O. PYRET. Tänk så rätt i tiden en gammal tanke och hög kvalitet kan vara. Polarn O. Pyret har alltid haft ett mål att deras plagg skall kunna gå i […]
Läs merGör allt rätt och riktigt bra! Så skulle man kunna summera motiveringen för årets vinnare HSB. En bostadskooperation som bygger och förvaltar samt erbjuder bosparande under ett och samma varumärke: HSB. Visionen man arbetar mot är både enkel och krävande: ”bäst anseende när det gäller boende”. Över en miljon personer bor ”under HSB-tak”, som man […]
Läs merAtt ett namn på en person eller en figur kan växa till något mycket mer än ”bara” ett namn finns det många exempel på. Men frågan är hur många som är så associationsfyllda och starka – i just detta fall på flera sätt – som PIPPI LÅNGSTRUMP? Figuren Pippi dök först upp i huvudet på […]
Läs merMotivering: Urtypen för rätt använd storytelling; det är ett sätt att se på årets vinnare av SIGNUMPRISET. Det är drygt 90 år sedan Estrid Ericson drog igång Svenskt Tenn på Strandvägen 5 i Stockholm. De första dryga 50 åren styrde hon verksamheten, men än idag svävar hennes och hennes stjärnformgivare Josef Franks ande över allt […]
Läs merMotivering: Man kan säga att ett varumärke har två huvuduppgifter, att garantera varans eller tjänstens ursprung samt att vara bärare av associationer. Få varumärken uppfyller dessa uppgifter på ett så illustrativt sätt som LANTMÄNNEN med sin särpräglade gröna grodd. Det som gör det extra intressant är att det inte handlar om ett vanligt produktvarumärke, utan […]
Läs merMotivering: Det är sällan man pratar om ”förgänglighet” när det gäller varumärken, men det är ett av de kärnvärden som gäller för årets vinnare av SIGNUMPRISET. Förklaringen är enkel, gästerna möts av ett nytt hotell med ny inredning varje år hos vinnaren från Jukkasjärvi – ICEHOTEL. Det kan tyckas enkelt att jobba med ett varumärke när man […]
Läs merMotivering: ”Svenskheten är viktig för oss både i Sverige och utomlands” konstaterar det 160-åriga företaget där tillverkning för hand fortfarande är modellen. Man knyter an till både svenskheten och historien genom det mönster som inte bara pryder produkterna – utan även är ett varumärke i sig: det blåvita Gripsholmsmönstret som, just det, pryder Hästens sängar. […]
Läs mer
Varumärkesdagen 2023, Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm
Torsdagen den 9 mars 2023, kl 9.00.