Årets vinnare av Signumpriset visar en djup insikt i vad framgångsrikt varumärkesarbete består av, hur det genomförs och demonstrerar bland annat en imponerande omsorg om detaljerna. Resultatet är att företaget inte bara uppfyller Signumjuryns bedömningskriterier – det excellerar i varje moment.
- Varumärkesstrategin är genomtänkt och långsiktig, väl anpassad för den speciella marknad där vinnaren verkar och de särskilda krav som gäller för verksamheten.
- Varumärkesexponeringen är utomordentligt konsekvent och låter det övergripande varumärket synas, stötta och knyta samman de olika affärsområdena och produkterna. Således är huvudvarumärket alltid väl synligt även vid exponering av undervarumärken.
- Varumärkesmanualerna ger tydliga och pedagogiska riktlinjer, såväl för det övergripande varumärket som för affärsområdena och de specifika produktvarumärkena. Trots att ingen detalj lämnats åt slumpen är de olika manualerna enkla att begripa och använda, inte minst tack vare de praktiska länkarna.
- Varumärkesskyddet – strategi och åtgärder både för skydd och vid intrång – är exemplariskt strukturerat och genomfört. De olika varumärkena är indelade i tre olika kategorier utifrån deras strategiska värde och är skyddade i motsvarande omfattning. Strategin och utförandet är föredömligt förklarade i riktlinjer som omfattar både varumärken och domännamn.
- Varumärkesansvaret ligger på Chef Koncernvarumärket med delegerat ansvar till affärsområdes- och produktchefer för respektive undervarumärke. Avdelning Juridik ansvarar för och bistår med bedömning och registrering samt lämpliga åtgärder vid intrång.
Årets vinnare visar med all tydlighet att det inte är tur, utan kunskap, noggrannhet och konsekvent agerande som bygger starka varumärken och vinner såväl kundernas som Signumjuryns uppskattning.
Det övergripande märket är förvisso väl inarbetat på marknaden sedan lång tid tillbaka, men vinnaren är också skicklig på att hålla varumärket intakt och levande när betydande omreglering av marknaden skedde och en avsevärd konkurrens uppstod i nätmiljöerna. Genom sitt arbete har vinnaren lyckats få flera miljoner svenskar att hoppas på turen att vinna – och därtill lyckats vinna årets Signumpris.
Vinnare av Signumpriset 2023 är Svenska Spel!