2008 års vinnare

Marimekko

”Diskret” är inte ett begrepp som kan användas för att illustrera årets vinnare av SIGNUM-priset. Istället rör det sig om i de flesta fall iögonenfallande kraftfull design, såväl i stil som i färgsättning.

Och över alltihop svävar vinnarens logotyp – marimekko – som har sett likadan ut sedan starten 1951. Ur en rad förslag på logotyper, som alla hade känts hopplöst akterseglade idag, valde man den geniala lösningen. Den till synes enklaste utformningen, en bearbetad version av typsnittet på en gammal Olivetti-skrivmaskin. Resultatet blev en logotyp – ett varumärke – som är tidlös.

I början stod Marimekko för mod och kreativitet utan gränser. Idag 57 år senare står Marimekko fortfarande för mod och kreativitet utan gränser. Detta finska designföretag har inte bara klarat tidsövergångarna, strömningarna och skiftningar i modet, de har varit med och drivit på som när de nu skall samverka med H&M. Hela tiden har de lyckats behålla den speciella Marimekko-känslan som präglar deras produkter.

Den orubbliga Marimekko-logotypen har stått där som en fast punkt i tillvaron runt vilken allt färgsprakande spinner och logotypen har därigenom fyllts med designassociationer under årens lopp.

Varumärket blir därigenom något av en modell för hur ett varumärke skall fungera.

– Det varumärke kunderna möter är alltid detsamma.

– När de möter varumärket får kunderna vad de har förväntat sig, de design- och kvalitetsassociationer som har byggts upp i varumärket är företaget noga med att uppfylla.

– Det är också någonting i designens formspråk som gör att kunderna tänker på varumärket när de ser produkterna.

– Mitt i allt detta lyckas Marimekko på något oefterhärmligt sätt ändå överraska – det går inte att förutsäga vart modet och kreativiteten har fört den nya designen.

Även i vidgandet av produktsortimentet har man haft full kontroll och inget känns udda eller kolliderar med varumärket, utan har blivit en naturlig ingrediens i märkesbyggandet.

Marimekko uppfyller sitt ledord:    ”Create Beauty into people’s everday lives”.

Det oerhört konsekventa i vårdandet av varumärket gäller i all kommunikation. Ett hjälpmedel man har är ett nät av ”concept”-butiker där man förstås möter ”samma” butik om man så är i Stockholm eller Tokyo.

En annan hjälp man har är ett mycket aktivt utnyttjande av de immateriella skyddsmöjligheter som ges. Redan i slutet av 1960-talet hade man ett tjugotal varumärkesregistreringar i 17 länder, vilka idag har växt till 185 registreringar i 65 länder. Det mest klassiska Marimekko-mönstret unikko finns förstås registrerat som EG-varumärke i olika färgkombinationer.

I slutet av 1970-talet lät man registrera 91 stycken mönster i det amerikanska copyrightregistret som ger ett starkt bevisläge.

Genom anställda och återförsäljare har man bevakning och när man stöter på kopior då agerar man konsekvent och trovärdigt.

Var ligger då ansvaret för varumärkesfrågorna i Marimekko? Jo, självklart i ”top management”.

Med sitt utmärkta exempel på samspel mellan design, mode och varumärkesbyggande är årets vinnare av varumärkespriset SIGNUM välförtjänt:  marimekko

Till toppen