1998 års vinnare

Statoil (Norge)

Den Norske Stats Oljeselskab A.S

I tuff konkurrens i en priskänslig bransch med anonyma produkter, utmärker sig Statoils kännetecken med en extraordinär och slagkraftig enhetlighet. Den franchiseuppbyggda kedjan, med ett stort antal enheter inom tjänsteområdet, har ett tydligt koncept som efterlevs i allt från enskilda produkter till stationer och dess personal. Det finns alltid någon på plats för att hjälpa till, är en viktig del i konceptet. Symbolspråket, färgsättningen och enhetligheten är av högsta klass. Användningen av det lite tunga ordmärket STATOIL och det eleganta figurmärket ”droppen” genomförs på ett sätt som har skapat och skapar en stark distinktivitet.

Det grafiska konceptet för ord, symboler och färg skapar en tydlig identitet och igenkänningseffekt. Genom en stringent grafisk elegans, konkretiserad i ”droppen”, utmärker Statoil sig längs vägarna. På företagets hemsida, viktig i dagens IT-värld, följs det grafiska programmet på ett bra sätt.

Statoil, vars marknad är begränsad till Östersjöländerna med utgångspunkt i Norge, har ett fullgott registreringsskydd i de aktuella länderna för sina varumärken. Ansvaret för handhavandet och kontrollen av varumärkesanvändningen ligger medvetet fördelat på en kommitté i koncernledningen som leds av en jurist och hos chefen för koncernens marknadsbolag.

För korrekt användande av varumärkena finns flera typer av varumärkesmanualer beroende på funktion, personliga och numrerade. Manualerna är föredömligt enkelt och illustrativt uppbyggda med bilder och begränsad text. Utöver gängse grafisk manual och ”lättmanual” finns en återförsäljarmanual där noggranna instruktioner berör bensinstationernas utformning, från tak till grästuva. Varje bensinstation blir en ”concept store” där Statoil har gått djup in i alla detaljer i varumärkesanvändningen.

Till toppen