Publicerat den 2 december 2024

Göteborgsoperan

I samband med nomineringen intervjuar vi Ing-Marie Persmo, marknads- och försäljningschef GöteborgsOperan:

Vad betyder nomineringen till Signumpriset för er och ert företag?

Det är hedrande att som regional kulturinstitution nomineras till ett pris för framstående nordiska varumärken. Nomineringen är ett fint uppmärksammande av vårt systematiska varumärkesarbete. Att varumärket gör avtryck även utanför verksamheten på det här sättet är en bekräftelse på att vi gör ett gott arbete och stärker oss i vår övertygelse.

Hur skulle ni beskriva styrkan i er varumärkesvård?

Genom att vårda vårt varumärke upprätthåller vi en tydlig identitet som genomsyrar verksamheten. Vi är en verksamhet i ständig rörelse, vilket speglas i vår grafiska profil som är framtagen med hjälp av (ljudet från) våra konstnärliga ensembler. Vi rör oss framåt – just nu som den unga, pigga och vitala 30-åring vi är. Vår styrka är också magin i scenkonsten, vi är på riktigt, live. Vi är ett modernt operahus, med ett av Europas främsta nutida danskompanier, vi vill vara färgstarka i vår framtoning och ett välkomnande operahus för alla.

Styrkan i varumärkesvården ligger också i tydliga och väl förankrade kärnvärden: professionella, engagerade och nyskapande. Dessa genomsyrar både kommunikationen och verksamhetens arbete i allt från verksamhetsplan och scenkonstupplevelser till publikkontakter och medarbetarsamtal.

Upplever ni att ert varumärke är utsatt för kopiering?

Vi upplever oss inte utsatta för kopiering i direkt mening. Men – vi upplever att många tittar på vad vi gör i vårt marknads- och varumärkesarbete, och på hur vi kommunicerar. Aktörer inom vår bransch vill veta mer och dra nytta av vår kunskap. Man vill gärna använda det vi gör och sättet vi gör det på. Som varumärke tar vi gärna positionen som gott exempel.

Vinnaren av Signumpriset 2025 presenteras den 16 januari på Varumärkesdagen. För att köpa biljetter till eventet klicka här – https://varumarkesdagen.se/

 

Till toppen