If – Försäkringsbolaget med konceptet “If hjälper mycket”

I samband med nomineringen intervjuar vi Ylva Lipkin, Head of Brand administration på If:

Vad betyder nomineringen till Signumpriset för er och ert företag?

Vi är väldigt stolta över nomineringen! De senaste åren har vi jobbat metodiskt med att utveckla Ifs varumärkesstrategi – syfte, kärnvärderingar, varumärkesposition och vårt kundlöfte att vara vid våra kunders sida. I linje med detta har sedan konceptet ”If hjälper mycket” tagits fram, vi har lagt om mediastrategin, och sedan ett drygt år är det detta som nu kommuniceras enhetligt i både brand advertisning och den taktiskt inriktade kommunikationen. Nomineringen till Signumpriset kommer som en bekräftelse på att vi är på rätt väg!

Hur skulle ni beskriva styrkan i er varumärkesvård?

Jag tror att styrkan är att grunderna (syfte, kärnvärderingar, position och koncept se ovan) är så starkt förankrade bland nästan alla medarbetare i If. Många känner stolthet och inspireras av detta. Vi har organiserat marknads- och kommunikationsarbetet i en kombination av agila team och linjeorganisation, och har fått till en bra koordination mellan dessa. Väldigt många är måna om varumärket och inser värdet av det, t.ex. hör av sig när de ser nåt problem, risk för intrång osv. Eftersom grundkomponenter som varumärkesstrategi, brand identity och kommunikationskoncept är på plats så kan vi nu koncentrera oss på implementering och försiktig justering när det behövs. Vår avsikt är att hålla i detta över lång tid framöver.
Vi har också ett gott och etablerat samarbete mellan Brand, marketing & communication och våra kollegor på Legal och IT i de rena varumärkesskyddsfrågorna.

Upplever ni att ert varumärke är utsatt för kopiering?

Vi är ett välkänt varumärke i våra hemmamarknader i Norden och Baltikum, och vi stöter då och då på fall där någon försöker utge sig för att vara If, i syfte att lura till sig kunders förtroende och pengar. Det kan vara en webbsida eller via mejl där man kopierat vår logotyp. När det händer har vi klara rutiner för åtgärder, och ett bra samarbete mellan våra interna avdelningar och externa parter. Som tur är har det inte hänt särskilt ofta.

Vinnaren av Signumpriset 2024 presenteras den 18 januari på Varumärkesdagen. För att köpa biljetter till eventet klicka här – https://varumarkesdagen.se/