SBAB – Företaget som lyckas balansera tillgänglighet och trygghet

I samband med nomineringen intervjuar vi Malou Sjörin, Chef för Hållbarhet, Marknad & Kommunikation på SBAB:

Ni har blivit nominerade till Signumpriset – vad betyder det för er?

Vi är oerhört glada och stolta över att ha blivit nominerade till Signumpriset. Det är kul att allt vårt hårda arbete lönar sig och uppmärksammas. Att bygga och vårda vårt varumärke är väldigt viktigt och av hög prioritet inom bolaget.

Vad ser du som styrkan i er varumärkesvård?

Vår styrka är att vi lyckats profilera vårt varumärke både hos befintliga och icke befintliga kunder. Många tycker helt enkelt om SBAB, vilket är ett resultat av hur vi hanterar vårt varumärke i olika sammanhang, såväl som i kunddialog som i marknadsföring.

Med vår tydliga identitet har vi har lyckats balansera tillgänglighet och trygghet på ett framgångsrikt sätt. Vi vill uppfattas som omtänksamma och sticka ut bland våra konkurrenter men vi verkar samtidigt i en kategori där förtroende är extremt viktigt.

Tack vare att vi har en inhouseavdelning som ansvarar för vårt varumärke har vi tydliga och bra processer för att säkerställa att vi kontinuerligt utvecklar arbetet med vårt varumärke och identitet i samtliga kanaler.

Är ert varumärke utsatt för kopiering?

Det förekommer ibland att det görs intrång i delar av vår designmanual. Då vi har omfattande bevakning så kan vi agera snabbt med hjälp av våra egna jurister och byrå. Hittills har dessa situationer lösts relativt smidigt, utan någon större tvist.

Vinnaren av Signumpriset 2024 presenteras den 18 januari på Varumärkesdagen. För att köpa biljetter till eventet klicka här – https://varumarkesdagen.se/