Publicerat den 8 januari 2025

Svensk Fastighetsförmedling – Mäklare med 80 års erfarenhet

I samband med nomineringen intervjuar vi Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Svensk Fastighetsförmedling AB.

Vad betyder nomineringen till Signumpriset för er och ert företag?

Det betyder mycket att uppmärksammas för vårt varumärkesarbete då det är något vi värdesätter och jobbar aktivt med i hela vår koncern.  Det bidrar till stolthet för våra medarbetare och stärker vårt fortsatta engagemang i dessa frågor.

Sedan 2020 har Svensk Fastighetsförmedling genomfört en omfattande ompositionering från en mer traditionell mäklarfirma till en nytänkande bostadsförmedlare, för att fortsatt kunna vara konkurrenskraftiga i en förändrad marknad och omvärld. Detta har inneburit en omarbetad varumärkesplattform, en helt ny identitet och kommunikation som varit guidande där kultur, hållbarhetsarbete och tjänsteutveckling integrerats i hela varumärkesförflyttningen. Vi har byggt vidare på våra styrkor från vår historia såsom etablerade, beprövade och kunniga och lagt till äkta, nytänkande och samhällsansvar så vi lyckas stärka vår varumärkesposition genom att bevara vårt arv men utvecklas och förbättras utifrån marknadsförändringar.

Det är oerhört roligt att vi uppmärksammas för denna nominering tillsammans med flera fina och anrika varumärken såsom Håll Sverige Rent, Ving, Ljusholmens ljusfabrik och Göteborgs Operan.

Hur skulle ni beskriva styrkan i er varumärkesvård?

Vi har högst varumärkeskännedom i vår bransch och en hög tänkbarhet och preferens, det vill säga att vi både är attraktiva, tänkbara och valbara är ett bevis för att vårt varumärke har jobbats igenom i alla delar och att detta även når ut till marknaden. Idag är det så oerhört viktigt att vara autentiska och vi klarar att leverera på det i alla delar, vilket också våra kundupplevelse- och kundnöjdhetsmätningar vittnar om.

Att ha ett starkt varumärke kräver en genomarbetad strategi som ger kraft och guidning för att stärka positioneringen och som sätter riktning i uttag för alla delar. Vi har lyckats jobba igenom kundupplevelsen av oss, dvs summan av alla interaktioner som påverkar hur våra potentiella och befintliga kunder känner för oss som varumärke och företag. Detta har vi gjort genom omarbetad positionering, varumärkesplattform och strategi och att integrera kultur, hållbarhetsarbete, tjänsteutveckling, marknadskommunikation, juridik osv i hela varumärkesförflyttningen.

Upplever ni att ert varumärke är utsatt för kopiering?

Det skulle jag inte säga, däremot ser att fler varumärken hämtar inspiration i ett liknande formspråk som oss.

Vinnaren av Signumpriset 2025 presenteras den 16 januari på Varumärkesdagen. För att köpa biljetter till eventet klicka här – https://varumarkesdagen.se/

 

Till toppen