1995 års vinnare

AB Volvo

Genom en medveten och genomtänkt varumärkeshantering som förenar kontinuitet med fortlöpande anpassning, lägger den första vinnaren av Signumpriset grunden för en långsiktigt positiv märkesutveckling. Trots att Volvos produkter säljs med försäljningsargument om hög teknisk nivå och andra tekniskt betingade fördelar har Volvo lyckats skapa klara och starka associationer, utöver det tekniska, kring sitt varumärke. Märket är använt och känt över stora delar av världen, men Volvo har ändå över tiden lyckats hålla en enhetlig och klar linje i märkesanvändningen.

En medveten och tydlig åtskillnad vid användningen av varumärket VOLVO och firman Volvo i allt material från företaget stärker ytterligare märkets position. Volvo har som hjälpmedel en föredömlig manual där allt väsentligt kring såväl positionering, image som den praktiska användningen finns tydligt beskrivet.

Slutligen har Volvo vaksamt, snabbt och med kraft agerat vid skilda typer av intrångssituationer, såväl i Sverige som utomlands.

Till toppen