1999 års vinnare

Bang & Olufsen A/S (Danmark)

I egna butiker eller särskilda avdelningar hos återförsäljare bryter sig Bang & Olufsen loss från sina konkurrenter. En diskret men distinkt framtoning, där det alltid är produkterna som lyfts fram, skapar en särprägel hos Bang & Olufsen som personifieras i varumärket. Bang & Olufsen blir en lugn oas i det sprakande utbudet.

Genom det sätt varpå Bang & Olufsen nyttjar hela känneteckensbilden skapas ett elegant samspel mellan varumärke, design och produktens kvalitetsprofil. Känslan i varumärket och designen genomsyrar all exponering av märkena och produkterna, samt all övrig kommunikation, vilket innebär att associationsbyggandet lyfts fram ovanligt tydligt. Denna växelverkan mellan varumärke, design och kvalitet skiljer sig markant från det sätt på vilket de många konkurrenterna inom de aktuella produktområdena marknadsför sig.

Marknaden för Bang & Olufsens produkter kännetecknas som helhet av en hård priskonkurrens där lågt pris och realisationserbjudanden är legio. Bang & Olufsen har med sin design, kvalité och sitt varumärkesbyggande ställt sig vid sidan av denna konkurrens och reducerat sin priskänslighet kraftigt. Det starka och omsorgsfullt långsiktigt uppbyggda varumärket skapar ett ökat utrymme för finansiellt utbyte.

Grafisk enkelhet med stil och exakthet präglar exponeringen av Bang & Olufsens varumärken, på samma sätt som produkternas design.

Bang & Olufsens strategi medför krav på en hård detaljstyrning i varumärkesexponeringen, vilken är uppenbar såväl i företagets manualer för varumärkes- och produktexponeringen i skilda situationer, som i det praktiska genomförandet.

Bang & Olufsen har dessutom lyckats lösa det uttalsproblem som varumärket i förkortad form – B&O – kan leda till, genom att helt enkelt nyttja förkortningen utskrivet BEO. Utifrån den utskrivna förkort-ningen har ett antal registrerade undervarumärken som BEOVISION och BEOLINK arbetats fram.

Bang & Olufsen har väl utmejslade rutiner för att tidigt ansöka om registrering av nya varumärken och bevaka märkena juridiskt.

Till toppen