2000 års vinnare

Carlsberg

Vikten av en särskiljande färg, där färgen tenderar att bli ett kännetecken i sig, blir uppenbar när man ser till Carlsbergs marknadsföring. Det klara formspråket tillsammans med färgen lyfter fram CARLSBERG, till ett varumärke utöver det vanliga. En kommersiell exponering som även är estetiskt tilltalande.

Drycker, bl a öl, tillhör kategorin varor med relativt lika produkter. Skillnaden i smak finns där, men varumärket har stor betydelse. Alla i branschen vet det, men Carlsberg lyckas nå lite längre än de flesta i etableringen av sitt varumärke.

Carlsberg är spritt över världen, i hård konkurrens med nationella öl. En intressant anpassning som Carlsberg gör, är den till lokala språk. Det starka formspråket och symbolkaraktären i utformningen av ordvarumärket Carlsberg framgår tydligt, även när märket skrivs på hebreiska eller malajiska.

Ingen detalj lämnas obeaktad i exponeringen av varumärket, oavsett i vilket media det lyfts fram. Igenkänningsfaktorn är hög när helst exponeringen sker, på flaskor och burkar, Internet, i annonser eller i reklamfilmer.

Som en stor internationell sponsor inom flera områden används varumärket på mängder av skilda underlag för reklam, och i såväl två- som tredimensionella utföranden. Men inget rubbar det enhetliga utförandet av märket och dess färg.

På Internet hittar man Carlsberg både på en ”.com”-adress för den stora breda internationella publiken och en ”.dk”-adress med en webbsida för den initierade fantasten.

Manualen för varumärket är traditionellt uppbyggd vilket ger bra överblick, men samtidigt är den höga klassen otvetydig. En enkel, kort men funktionell sammanfattning inleder manualen. Naturligtvis finns hela manualen på cd-rom som bilaga. Vikten av detaljer visas genom små gröna plastbitar, för att nya flaskbackar skall gjutas i rätt grön plastkulör.

Carlsbergs märken är registrerade såsom krävs och Carlsberg var bland de som 1996 direkt sökte EG-registrering av sina märken när den möjligheten kom. De slogans som används finns naturligtvis bland de registrerade kännetecknen. Ansvaret för varumärkeshanteringen ligger på koncernens centrala marknadsavdelning.

Till toppen