”Förtroende” är en hörnsten i märkesbyggandet när man skall sälja utrustning till folk som oavsett väder och temperatur ämnar ge sig ut i naturen. ”Förtroende” är också det som årets vinnare av SIGNUM-priset – FJÄLLRÄVEN – både betonar och lyckats skapa i varumärket.
Trots den hårda konkurrensen på marknaden, där man skall nå fram till såväl återförsäljare som konsumenter, har man inte låtit sig lockas till att modernisera FJÄLLRÄVEN-figuren, utan stått fast vid den gamla välkända utformningen – en föredömlig trogenhet mot varumärket. Och inte nog med det, man framhäver märket på ett markant sätt om än ofta med finess och elegans i t.ex. ljus skinnfärg på inte minst plagg av alla de slag.
Även om produkterna uppfattas som mode, så är funktionen det primära – vägen till förtroende.
Intressant är också hur FJÄLLRÄVEN-märket och dess goodwill har stått sig flera generationer. Under senare år har den klassiska dunjackan FJÄLLRÄVEN EXPEDITION, skapad 1974, blivit en mycket populär modejacka på t.ex. Stockholms gator, och då främst bland ungdomar.
Som ledning i detta varumärkesarbete har man en Brandbook. En till formatet liten men välmatad tryckt skrift. Läsaren får där ta del av såväl historia och affärsidé, som miljöaspekter och märkets plattform inkluderande bl.a. konkurrensfördelar och kortfattad målgruppsbeskrivning, samt förstås de kärnvärden FJÄLLRÄVEN skall stå för.
En avgörande fördel med denna Brandbook är att varje uppslag kryddas med naturbilder och bilder på produkter eller produkterna i användning. Därmed förstärks och förtydligas varumärkets uttryck på ett effektivt sätt.
Juridiskt har man ett väl fungerande skydd, och genom sina modeprodukter har man även med framgång fått vända sig till upphovsrättens skydd för brukskonst när man lyckade stoppa kopior av EXPEDITION-jackan. När detta SIGNUM-pris delas ut driver man en kamp i Shanghai för att stoppa en kinesisk webbplats med piratkopior.
Fjällräven uppfyller Signumprisets samtliga kriterier mer än väl och visar tydligt att gediget varumärkesarbete är en betydande framgångsfaktor som bär över tiden.
Årets vinnare av varumärkespriset SIGNUM är alltså: FJÄLLRÄVEN
–O–
HEDERSOMNÄMNANDE har dessutom 2009 gått till: Vattenfall.