Finslipning – så kan man karakterisera det lyckade varumärkesarbete Indiska har ägnat sig åt på senare år. Indiska är 109 år gammalt och har idag en unik plats på de hårt konkurrensutsatta kläd- respektive inredningsmarknaderna. Man säljer endast sina egna produkter, och den som låter sig ledas in i en butik som pryds av varumärket INDISKA vet precis vad som väntar, såväl i Sverige som i Norge och Finland.
Varumärket bär med stolthet och indisk elegans allt som företaget och varumärket står för och associeras till. I deras eget språkbruk lyder affärsidén:
”INDISKA ska sälja en unik mix av mode och inredning med inspiration från Indien, som tilltalar många.”
Indiska har lyckats hålla ihop sin bakgrund och tradition med det moderna, det senaste modet, tolkat utifrån den stil INDISKA associeras med. Därmed blir varumärket ett bra exempel på följsamhet över tiden.
Indiska använder sig av tre primära vägar i marknadskommunikationen: butikerna, webben och frekventa pressträffar. Mot den bakgrunden blev deras arbete med att skapa den ”brandbook” som styr arbete kring varumärket lyckad. Med butikerna som en av hörnpelarna kallade Indiska till sig de som känner kunderna bäst – butikscheferna – som i ”gruppmöten” arbetade fram denna Brandbook. Genom att krydda skriften, vid sidan av allt det vi normalt ser i en brandbook, med talande citat från en del butikschefer gavs den en illustrativ kraft som medarbetarna kan känna igen sig i och tillämpa.
En till detalj som visar på medvetenhet om varumärket i kundernas ögon är att Indiskas brandbook inte börjar i visioner och kärnvärden, utan i kunden och vad denna skall erbjudas och hur denna skall bemötas. Därefter summeras detta ned i kärnvärden m.m.
Ytan, vad kunden skall möta i butikerna, uppdateras ofta. Varje månad förses butikerna med en aktuell manual och genom alla ytor i sina butiker förstärks känslan. Butikerna bär varumärket och varumärket bär butikerna.
Naturligtvis är Indiska högst aktiva när det gäller sociala medier. På Facebook har Indiska över 25.000 fans och kommunicerar aktivt med de som skriver på Facebook-sidan. Därtill finns förstås en ”app” för ”smart phones”, och man har en blogg med enkelriktad kommunikation.
En väsentlig del i märkesbyggandet är det etiska arbetet. Alla leverantörer i Indien måste skriva på uppförandekoden och uppföljningar sker. Skyddet av varumärket är genomtänkt, med registreringar såväl här i landet som internationellt som EU-varumärke och i länder utanför. Likaså är domännamnet registrerat under en rad aktuella toppdomäner.
Är du en modern kvinna med bohemisk stil, social, nyfiken, öppen och varm, tycker om att unna dig själv och andra presenter, då är du säkert inte bara nöjd med årets pristagare – du tillhör också deras målgrupp.
Årets vinnare av varumärkespriset SIGNUM är alltså: Indiska