I ett modernt och attraktivt utförande och med en väl genomförd strategi tar varumärket RAMLÖSA med sig 1700-tal och tradition in i 2000-talet. Men en relativt okomplicerad produkt, om än väl förädlad i berggrunden, och i en bransch fylld av substitut har Ramlösa lyckats förädla sitt varumärke och visat dess kraft och betydelse. Med en konsekvent koncentration på kärnvärden såsom historia, trygghet, kvalité och friskhet har Ramlösa lyckats vidmakthålla förtroendet för sitt varumärke i århundraden. Det handlar om varumärkesvård på högsta nivå.
Den grafiska gestaltningen av varumärket är kristallklar. Ramlösa månar om och förstärker värdet i märket genom välgjord exponering i marknadsföringsmaterial, såväl nationellt som internationellt. Med en varsam förnyelse av varumärket RAMLÖSA och flasketiketternas utstyrsel har associationer till tradition och kvalitet bibehållits, men samtidigt tillförs den friskhet och fräschhet som nödvändig för ett mineralvatten.
Ramlösa har genom åren effektivt skyddat sitt varumärke. Varumärkesansvar och –skötsel styrs av företagsledningen med hjälp av Strategic Brand Plan med övergripande riktlinjer. Därutöver finns en manual som i första hand beskriver märkets associationsinnehåll på ett överskådligt sätt och ger diverse tips till märkesanvändaren. Den grafiska delen är begränsad, men klar och tydlig.