2004 års vinnare

Svenska Dagbladet

Jubileumsvinnaren, den tionde vinnaren, av SIGNUM-priset har med en närmast revolutionerande formatförändring för några år sedan tagit tradition och historia med sig in i framtiden med inriktning på den moderna och nyfikna storstadskonsumenten. Det handlar om media och där närmare bestämt om den växande morgontidningen Svenska Dagbladet / SvD.

Om nu formatändringen var stor så har det i övrigt skett ett pietetsfyllt renoveringsarbete med tidningen. Exempelvis har den kände typsnittskaparen K-E Forsbergs tidningshuvud moderniserats, men man har bibehållit särprägeln. Genom att behålla den gamla körsvennen har Svenska Dagbladet knutit an till sin historia och sitt arv som leder tillbaka ända till 1884.

Att en förändring också innebär framgång är inte alls givet utan kräver breda insatser. För Svenska Dagbladets del har det gjorts genom att tydligt definiera och dokumentera vad varumärket står för. Man har skapat en varumärkesplattform, vilken har satts på pränt i en mycket lättillgänglig, kortfattad och innehållsrik varumärkesguide.

Guiden, som de flesta kallar manual, har en huvudmålgrupp i form av företagets anställda som alla bidrar i det viktigaste verktyget i märkesbyggandet – tidningen. Läsekretsen – de sju målgrupperna – är tydligt och fantasifullt definierade. Guiden kommunicerar kärnvärdena inte bara textmässigt, utan utstrålar dessa i hela sitt upplägg. Guiden är helt enkelt ett exempel på föredömlig pedagogik i varumärkeskommunikation.

Det sker ett aktivt arbete vid Svenska Dagbladet kring varumärkesskyddet av såväl huvudvarumärken som undermärken, vilka används i bl a tidningsbilagor, även i viss mån internationellt.

För ett framgångsrikt varumärkestänkande krävs en medveten ledning. I SvD:s fall är det också vd:n och chefredaktören som har skrivit under manualens förord med avslutningen: ”Läs den nu. Men lägg den inte åt sidan sedan. Utnyttja i fortsättningen boken som den blandning av bibel och kokbok den är: angelägen, engagerande och informativ.”

Till toppen