Ett av de stora svenska internationella varumärkena har erhållit årets SIGNUM-pris, det nionde i ordningen. På hemmamarknaden kan märket i princip inte marknadsföras på grund av hårda restriktioner, trots detta har det nått en mäktig position i den stora målgruppen. Märket är ett ordinärt svenskt ord fyllt med associationskraft – ABSOLUT.
Få svenska varumärken har lyckats internationellt, att då göra det med en relativt anonym och konkurrensutsatt produkt visar på synnerligen framgångsrikt märkesbyggande.
Genom kreativa kommunikationslösningar har Absolut Company haft skarpa vapen med stor genomslagskraft i marknadsföringen, såsom samverkan med bild- och fotokonstnärer. En förvånansvärt vågad ”lek” med den viktiga varumärkesdel som flaskans form utgör, men en tydligt kontrollerad lek som inte har påverkat märket negativt, utan tvärtom stärkt det.
Redan från början uppmärksammades vikten av god produkt- och förpackningsdesign. Förändringsbenägenheten som ibland kan slå mot långsiktigheten i hanteringen av varumärket har inte drabbat ABSOLUT, märket och andra kännetecken såsom flaskdesignen har varit intakta sedan lanseringen 1979 utan att tappa i fräschör, även om sortimentet har utvidgats.
Absolut Company har en omfattande manual kallad ”Operational Handbook”, som bl a innehåller ett stort antal representativa annonser vilka leder in läsaren på märkets framtoning och personlighet. Noterbart är hur medvetet promotionmaterial av skilda slag är designat för att vara en del i märkesbyggandet.
Därutöver finns ”Brand Strategy & Guidelines”, där strategiska och taktiska ageranden mot marknaden och media regleras hårt. Det betonas att alla åtgärder kring märket måste uppfylla både juridiska och etiska normer.
Vad gäller juridiskt skydd och agerande för att upprätthålla ensamrätten och den starka associationskraften i ABSOLUT-märket, är Absolut Company’s agerande föredömligt. Agerandet har sannolikt varit centralt för märkets associationskraft, då snyltningarna har varit åtskilliga.
Inget av detta kan fungera utan att företagsledningen visar stor förståelse för varumärken och vad som påverkar märkena långsiktigt, samt inser behovet av att föra ut tänkandet internt i företaget.
Absolut Company’s arbete med varumärket i alla dess aspekter är av högsta internationella klass och ett föredöme för alla som verkar inom området.
–O–
HEDERSOMNÄMNANDEN har dessutom 2003 gått till: SVT, Sveriges Television, samt Pågen.