Genom en väl sammanhållen och samordnad varumärkesexponering har AGA AB lyckats åstadkomma en balanserad tydlighet i användningen av varumärket AGA. Detta trots att man agerar med ett stort antal produktvarumärken gentemot kunder i en mängd olika branscher. Genomförandet är konsekvent från minsta visitkort ända upp till största gastank, med en klar och distinkt linje.
Det grafiska och typografiska genomförandet är professionellt enhetligt och modernt. En del i detta är den ”röda linjen” som nyttjas i allt material. Företaget lyckas även behålla den konsekventa linjen i grafisk utformning och användning av varumärken i moderna digitala medier såsom på hemsidan på Internet.
Huvudvarumärket AGA och övriga varumärken inom företaget har ett genomtänkt och avvägt registreringsskydd, samtidigt som en kontinuerlig bevakning av varumärkena inom branschen görs.
AGA ABs varumärkesmanual är klar och tydlig både text- och bildmässigt. Genom uppdelningen av manualen i särskilda häften blir den enkel att utnyttja i det praktiska arbetet, de anställda ”slipper” de ej relevanta delarna för sin uppgift och manualen kan nyttjas på alla nivåer. Den enkla och kortfattade, men tydliga, ”Properly use”-broschyren medför att företaget kan sprida de mest grundläggande delarna i varumärkesskötseln från den samlande ”Varumärkessektionen” i stor omfattning.
För ett företag där business-to-business försäljning dominerar är utställningsmässor en tung del av marknadsföringen. Det multinationella AGA AB styr upp denna del med en genomtänkt, fullödig och praktisk inriktad mässpärm – Exhibition Manual.
Den hårda och nödvändiga styrningen ställer dock krav på ett ständigt uppdaterande av manualer för att passa i den aktuella tidsandan, vilket AGA AB hittills lyckats bra med.