För ett världsledande företag med teknisk huvudinriktning kan varumärket lätt hamna i skymundan, men så icke hos ITT Flygt. De tekniskt avancerade pumparna säljs i 130 länder, med FLYGT-symbolen bokstavligen ingjuten i pumparna.
Medvetenheten och kontinuiteten i användningen av kännetecknen ger en värdig framtoning som återspeglar produkternas höga kvalitet och drygt 70-åriga tradition utan ”mossighet”. Det handlar om business to business och relativt få produktvarumärken, istället fungerar huvudvarumärket FLYGT, med pil, som en väl etablerad dörröppnare på marknaden.
Redan 1968 blev Flygt en del av den stora ITT-koncernen. Hur diskussionerna gick då får vara osagt, fakta idag är att den gamla Flygt-profilen med den klassiska pilen har behållits. Ett förhållande som i sin tur har ställt krav på den grafiska framställningen. De väsensskilda grafiska symbolerna för Flygt respektive ITT samsas, men alltid med distans. Likaså gör den blå FLYGT-färgen och den gula ITT-färgen.
Med tanke på att ITT Flygts marknad är världsomspännande ställs extra höga krav på medveten märkeshantering, vilket tar sig uttryck i en förstklassig varumärkesmanual. Allt finns med, och på ett lättillgängligt sätt med bara det nödvändigaste i text och resten grafiskt illustrerat. På business to business-företag ställs stora krav på mässdeltagande. I manualen visar det sig bland annat i form av enkla instruktioner över betydelsen av på vilket avstånd, 8 eller 1 meter, mässdeltagaren ser informationen.
Ett annat uttryck för märkesmedvetenheten är att ITT Flygt utnyttjar det faktum att många pumpar styrs med särskild mjukvara som levereras på cd-romskivor. Manualen föreskriver exakt hur både cd-romskivan i sig och den grafiska utformningen av fodralet skall se ut. Allt enligt samma grundmall som används i deras, för tekniskt inriktade verksamheter så viktiga, produktbroschyrer.
Spridningen över världen medför även krav på användningen av varumärkena på Internet. ITT Flygt lyckas skapa en stark enhetlighet även på ”nätet”, både i layout och i färger, genom den enkla metoden att styra webbsidorna från Sverige.
Kännetecknen skyddas juridiskt i den utsträckning man kan begära.