Banbrytande, är ett sätt att beskriva årets vinnare av SIGNUMPRISET®. Det är då inte det att vinnaren var först i landet med att slopa aluminium i kaffeförpackningarna som avses, utan sättet att arbeta med en enstaka färg som ett varumärke i sig samt det faktum att de var först med att få sin färg registrerad.
Det är samtidigt ett exempel på synnerligen långsiktigt varumärkesarbete, vilket bekräftas om man tar en titt på gamla annonser, gamla förpackningar och leveransbilar.
Familjeföretaget Löfbergs Lila firade 100 år förra året och sedan 1920-talet har man haft färg på sina kaffepaket. Den lyxblandning man hade var i lila färg, och eftersom den var populärast valde man bort övriga färger. Lila i kombination med gult har varit färgen/färgerna sedan 1950-talet, och även om det från början var en tydlig kombination av lila och gult som kännetecknade kaffet och solen från Karlstad tog den lila kulören över alltmer. Idag fyller gult i stort sett bara funktionen av typsnittsfärg.
Kaffe är en knepig bransch att agera i, både priskonkurrensen och konkurrensen från handelns egna varumärken ställer stora krav på varumärket och dess förmåga att fungera som en plog. Löfbergs ständigt fortsatta arbete med att lyfta fram och mejsla ut den lila färgen är ett lysande exempel på hur man kan skapa och bygga upp ett starkt varumärke.
Ett delresultat av det långsiktiga arbetet fick Löfbergs våren 2005 då den första svenska varumärkesregistreringen för en enda färgnyans, PMS 2613, vilket kan översättas med Löfbergs lila nyans, slogs fast i Patentbesvärsrätten.
En märkbar pusselbit i detta arbete har varit idrottssponsringen där Färjestad, ett av landet främsta ishockeylag de senaste decennierna, har fått stort utrymme i medierna och det iförda sina till helt nyligen lila dräkter. Sedan ett par år kan man också beskåda en rad olika evenemang i Löfbergs Lila Arena i Karlstad.
Företaget har god kontroll över såväl märkesinnehållet som märkets yttre framträdanden. När det gäller skyddet finns tydliga, utförliga och korta instruktioner för hur det skall gå till och vem som är ansvarig för att saker och ting sker. Naturligtvis har man registrerat domännamnet med både o: ”lofbergslila.se” och ö: ”löfbergslila.se”.
Det finns även en än mer utförlig skriftlig strategi för värnandet av den lila färgen. Löfbergs betonar där att färgen nu verkligen kan fungera som en garanti för kunderna, det är kaffe från Löfbergs Lila när kaffeförpackningen är lila. En del i detta är att alla anställda får information om att de skall rapportera in all användning av lila av andra för kaffe och kafferelaterade produkter. Marknadschefen och vd:n tar därefter beslutet om eventuell åtgärd.
Med genomtänkt och konsekvent varumärkesarbete i alla dess aspekter är årets vinnare av varumärkespriset SIGNUM välförtjänt: LÖFBERGS LILA