Urtypen för rätt använd storytelling; det är ett sätt att se på årets vinnare av SIGNUMPRISET. Det är drygt 90 år sedan Estrid Ericson drog igång Svenskt Tenn på Strandvägen 5 i Stockholm. De första dryga 50 åren styrde hon verksamheten, men än idag svävar hennes och hennes stjärnformgivare Josef Franks ande över allt som sker under varumärket SVENSKT TENN. De är ständigt moderna med en tydlig historia i ryggen.
Det är Ericsons syn på hur man bemöter och behandlar kunder som personalen än idag skolas in i och därigenom bär personalen varumärket vidare, utan att det på något sätt känns gammalt; tvärtom. Varumärket SVENSKT TENN står för både historia och det moderna, de gamla kraftfulla mönstren och föremål som Ericson och Frank skapade säljs än idag jämsides med det senaste i formgivningsväg för inredning. Vill du idag köpa en nytillverkad Liljevalch-soffa formgiven av Frank 1934 eller en Bricka hjärter-ess formgiven 2015, vars överskott går till Röda Korsets arbete för människor på flykt, så är det bara att gå in på webben om du inte har vägarna förbi butiken.
Visionen som företaget arbetar efter är inte blygsam: att vara den mest intressanta interiörbutiken i världen. Ägandet hjälper säkerligen till, företaget drivs nämligen av en allmännyttig stiftelse så överskottet går till forskning och utveckling inom främst medicin och ekologi. Svenskt Tenn betonar att man är en kommersiell kulturinstitution.
Svenskt Tenn sticker ut kraftigt mot tidigare vinnare på flera sätt, bl.a. på så vis att man inte annonserar! Det var, som så mycket annat, Ericsons idé från början. Marknadsföringen har istället skett genom kontakter och redaktionellt material i media. Idag är samarbeten och utställningar viktiga delar i marknadsföringen, samt webbshopen.
En central del i varumärkesarbetet är att man vet mot vilka man arbetar: målgrupperna. I detta glänser Svenskt Tenn med en enkel och tydlig fyrdelad identifiering där man omedelbart ser personer ur målgruppen framför sig.
Ett annat styrdokument gäller inredningstjänsten som tillhandahålls under SVENSKT TENN-märket. Har du anlitat dem för detta, skall det synas att du har anlitat Svenskt Tenn och ingen annan.
När varumärkesanvändningen styrs upp så är det på ett begränsat men effektivt sätt och i den instruktion som används för anställda finns allt kring vad varumärket SVENSKT TENN skall stå för. Ett led i helheten är paketinslagning och för detta är reglerna rigorösa. För trovärdighetens skull måste förstås en anställd även veta det mesta om tenn, och det ser man till att de kan.
Efter millennieskiftet syns effekten av webbhandeln då SVENSKT TENN är registrerat som varumärke inte bara i Sverige sedan länge, utan även i en mängd länder runt om i världen. När det gäller ansvaret ligger det i topp, hos vd och marknadschefen.